BALKAN EKSPRES Branka Baletića, po scenariju Gordana Mihića, stoji u istoriji jugoslovenskog filma kao jedan od najvećih crowdpleasera. Kada bi nekom strancu morali da objasnimo šta je taj film, praktično bismo morali da ga opišemo kao jugoslovenski STING i LA VITA E BELLA spojenim u jedan.
Mihićev scenario kapitalizuje sklomost naših autora ali i naše publike da lako mešaju žanrove i u kreaciji i u recepciji. Glavni junaci su grupa predratnih prevaranata koje ratni vihor satera u situaciju da se predstavljaju kao muzički orkestar u kafani u unutrašnjosti. Ali tu su i okupatori, i kvislinzi i jevrejska devojčica u bekstvu i teror okupatora koji ih na kraju natera da uzmu svoju ulogu i žrtvuju se u narodnooslobodilačkoj borbi.
Baletić je sa izuzetno inspirisanom glumačkom ekipom uspeo da iznese i preplete ove naizgled disparatne elemente i da ih uklopi u celinu koja kod gledaoc budi čitav spektar emocija. Film je dinamičan i duhovoti sa nizom upečatljivih komičnih situacija ali i par snažnih sentimentalnih momenata.
Nastavak je nastao uprkos tome što je postavka izvornog filma bila takva da se ideja sequela nije mogla gajiti. U nsatavku koji je započeo da režira Predrag Antonijević a završio ga je Aleksandar Đorđević u saradnji sa Milošem Radovićem, BALKAN ESKPRES polazi u pomalo neočekivanom pravcu OTPISANIH, sa sentimentalnim detaljima više vezanim za romansu i znatno više partizanske akcije. Drugi deo filma je verovatno zapravo i bitniji u svojoj formi televizijske serije.
Ipak sudbina filma BALKAN EKSPRES koji sasvim sigurno nije zamišljen kao započinjanje franšize dosta govori o komodifikacija NOBa kao teme koja je nastupila sedamdesetih i osamdesetih. Iako je već ranih šezdesetih, Žika Mitrović pravio serijal od Kapetana Lešija, posle OTPISANIH to postaje jasna strategija. Ipak, izzvorni BALKAN ESKPRES uprkos svojim dopadljivim i rado gledanim detaljima svakako nije pokazivao tu nameru eksplicitno.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment