Podsetio sam se OKUPACIJE U 26 SLIKA Lordana Zafranovića, i slično
BALADI O SVIREPOM, reč je o filmu iz jedne ozbiljne kinematografije.
S
jedne strane, ovaj film označava vrhunac Lordanove uspešne formule za
kojom je dosta dugo tragao. Njegov uspon u suštini kreće kada je provalo
da treba da napravi svoj teme iz revolucionarne prošlosti sa naglašenim
erotizmom i malo katoličke simbolike. Od tog časa kreće njegov zlatni
period na koji se dosta dugo čekalo.
Lordan
je u Pragu važio za najtalantovanijeg iz jugoslovenske studentske
kolonije, navodno je bio toliko cenjen na FAMU da nikada nije naučio
češki već su profesori učili srpski da bi komunicirali sa njim. Međutim,
trebalo je da snimi nekoliko filmova dok nije došao do svog kanona.
Prema
OKUPACIJI imam dosta rezervi, međutim, ono što se mora istaći na
početku to je da je taj film takođe produkt jedne ozbiljne
kinematografije, koja je bila sposobna da radi ozbiljan rip-off
ozbiljnog evropskog art-house filma. U konkretnom slučaju OKUPACIJE,
Lordan je najviše ripovao Viscontija, a zatim i Fellinija, i da tog
rip-offa Fellinija nije bilo, film bi bio znatno bolji.
U
svim scenama lišenim fellinijevske mediteranske histerije, Zafranović
vešto gradi atmosferu jednog sveta koji truli i koji suštinski ne ume da
odgovori na dileme koje se pred njega postavljaju u političkom smislu.
Još je zanimljivije kako jedan tako anesteziran plot ipak uspeva da izgura do kraja u kome se sve relativno zaokružuje.
Dubrovačke lokacije su takođe potpuno neverovatne i povećavaju ocenu filma.
Međutim,
ključni adut filma, jeste zaista ingeniozna scena ustaškog masakra u
autobusu. Reč je o jednoj od most menacing scena u istoriji naše
kinematografije, iz koje bi i naši moderni reditelji mogli svašta da
nauče. Koliko god da je gore u njoj tehnološki slabo realizovan, toliko
su atmosfera i sama priroda nasilja i dan-danas sveži. Lordan zaista
vešto kadrira tu scenu, spajajući karaktrene nijanse sa postupcima
prilikom maskara, tako da nasilje prositiče iz lika, a sve je rađeno sa
minimalnim brojem rezova što ceo set-piece čini realističnijim i
bolnijim.
Ova scena je dovoljan razlog da OKUPACIJA bude obavezan deo kolekcije svakog ljubitelja filmskog nasilja.
Kada
se uzmu u obzir mesto i vreme nastanka filma, i malo mu oproste
fellinijevski freakshow izleti (koji su doduše verovatno bili i razlog
zašto je u jednom momntu OKUPACIJA bila najgledaniji film u istoriji
SFRJ) ocena izađe na
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment